Noves incorporacions al Museu

El Museu del Ferrocarril a Móra la Nova té una nova peça a la seva col•lecció. Es tracta d’un vagó dels anomenats tremuja, amb una capacitat de 36 tones, que a la seva època havia servit per transportar carbó de la mina d’Andorra, a la província de Terol, a la central tèrmica tant d’Andorra com d’Escatron, a Saragossa. Aquesta cessió ha estat possible gràcies a la signatura d’un acord entre Endesa Generació i l’Associació per la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova. Aquesta acció s’emmarca en els projectes i iniciatives de Creació de Valor Compartit (CSV) que la companyia Endesa desenvolupa als territoris on està desplegant projectes renovables, buscant sempre la integració territorial i el màxim valor socioeconòmic per a les comunitats locals on es troben.

El vagó tremuja PTT 17 pertany a una sèrie inicial de 56 unitats. Les 20 primeres van ser construïdes a Holanda entre els anys 1950 i 1951, eren de bogis de dos eixos cadascun, set d’elles, a més de la frenada automàtica de buit, incorporaven fre de caragol amb la seva corresponent garita guardafrens. Es tracta, per tant, d’una peça d’elevat interès històric, tant des del punt de vista ferroviari, com de la mineria del carbó i, per aquest motiu, el Museu del Ferrocarril a Móra la Nova, gràcies a aquesta cessió, la incorporarà a la seva col•lecció de material rodant.

A més a més, durant els darrers mesos de 2023 també s’han traslladat fins a les instal·lacions de Móra la Nova 35 trams de via ferroviària muntada en parelles de 12 m. de longitud que es trobaven a Deltebre. El material ha estat cedit per l’entitat promotora del projecte de reconstrucció del Carrilet de la Cava per a ser usat en l’ampliació de les instal·lacions museístiques que s’estan duent a terme a Móra la Nova.